De stoïcijnse communicatieprofessional

Wat is een professionele communicatieprofessional? Waar voldoet deze persoon aan, welke eigenschappen heeft hij of zij? Cathelijne Jansen en Gonda Duivenvoorden in C-magazine een artikel over dé eigenschappen van een succesvolle communicatieprofessional; een professional die als accountable wordt ervaren. Deze professionalbeschikt over:

  1. Empatisch vermogen
  2. Authenticiteit
  3. Passie voor het vak
  4. Professionaliteit
  5. Acceptatievermogen
  6. Persoonlijk leiderschap

Hoe?
Hoe kunnen we deze succesvolle eigenschappen ontwikkelen? Misschien moeten we te rade gaan bij onze eeuwenoude filosofen. Bijvoorbeeld de stoïcijnen. Vooral in relatie tot empathie wellicht een verrassende keuze. Als we over iemand anders zeggen dat hij of zij stoïcijns regeert, dan bedoelen we dat meestal niet positief. We hebben dan geen emotionele reactie gezien en vaak geen betrokkenheid ervaren. Dat is de negatieve betekenis van stoïcijns. Er gebeurt iets emotioneels, we zien bij de ander geen effect en we misschien daardoor contact en verbinding met de ander.

Maar, hoe zit het met de positieve kanten van stoïcijnen? Doen we wel recht aan hun filosofie door de term stoïcijns zo te gebruiken? Sommige eigenschappen van de stoïcijnen kunnen ons wellicht helpen een sterkere professional te worden. Als we bijvoorbeeld kijken naar het lijstje van professionale eigenschappen dan zien we acceptatie staan. We vinden een adviseur professioneel als hij/zij niet meeroddelt, boos is om een kleinigheidjes en snel stressvol is. Volgens Jansen en Duivenvoord ervaren we een professional als accountable als hij of zij accepteert dat ontwikkelingen niet lineair zijn en dat iedereen fouten mag maken en daar van leert. Wat zeggen de stoïcijnen hierover? Acceptatie staat centraal in hun filosofie. Zo gebruiken ze de metafoor van een acteur. Een acteur kan niet het toneelstuk zelf veranderen, maar wel hoe je je rol intepreteert en wat je daar mee doet. Hoe je omgaat met ‘hobbels’ in je communicatietraject is dus bepalend voor hoe je wordt ervaren.

Empathisch & stoïcijns?
Nogmaals, doorgaans interpreteren we stoïcijns niet als heel empathisch. Hoe kun je nu empathisch zijn als je je eigen emoties niet laat zien. Je eigen emoties niet laten zien is namelijk een belangrijk onderdeel van de stoïcijnse filosofie. Maar, je eigen emoties niet altijd direct laten zien heeft een andere kant. Je stelt de ander dan ook centraler, je luistert, bent betrokken bij de ander in plaats van bij jezelf. We weten allemaal wat het belang dat Stephen Covey hecht aan luisteren als eigenschap voor succes. De ander voelt zich gehoord en ervaart grote betrokkenheid wanneer je niet direct over je eigen ervaringen (emoties) vertelt, maar echt even de tijd neemt om te luisteren en jezelf beheerst als het om je eigen anekdotes gaat.

WAIT!
Een andere concrete manier om, privé, maar vooral ook professioneel empathischer (en stoïcijncer) te communiceren is het W.A.I.T principe. Marie Myashiro bepleit dit in haar boek De Empathiefactor.

WAIT houdt in dat je je tijdens je werkdag af en toe af, ook al is het maar een keer per dag tijdens een overleg afvraagt, Why Am I Talking? Sta je op het punt om iets bij te dragen omdat je oprecht denkt dat de ander er iets aan heeft of wil je (stiekem): je gelijk halen, jezelf profileren etc. Allemaal heel menselijk, maar misschien op de langere termijn minder succesvol.

Geluk
Nog veel belangrijker dan die professionele communicatieprofessional worden, is natuurlijk een gelukkig mens zijn. Juist daar helpen de stoïcijnen ook bij zoals helder staat beschreven in een recent interview in Trouw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *