Omgaan met stress op de werkvloer – 4 tips

Voor een klant heb ik twee recent twee yoga workshops mogen verzorgen. In het kader van duurzame inzetbaarheid.

Slim, want de cijfers over stress op het werk zijn alarmerend volgens deze factsheet van TNO. Biedt je werkgever geen yoga aan op het werk, maar ben je wel nieuwsgierig? Onderstaande tips kun je zo zelf toepassen. En je hoeft niet op je hoofd te staan in een overvolle kantoortuin.

Adem als gids

Iedereen ademt en als je daar op je werk extra aandacht aan besteedt, dan ziet niemand dat. Ze zien wel een ontspannen collega, da’s altijd fijn. Maar, even serieus, je basis is altijd terug naar je buikademhaling. Ga rechterop zitten, voeten plat op de vloer, schouders laag en ben je even een paar tellen bewust van hoe de adem naar binnen stroomt. Voel hoe weinig moeite je er eigenlijk voor hoeft te doen, hoe je ribbenkast uitdijt, hoe je  buik uit zet en laat los op de ademhaling. Voel waar de spanning zit en laat los op de uitademing.

Houdingen

Een paar houdingen voor je nek en je schouders zijn zeer geschikt voor op je werk. Ga weer rechtop zitten, schouders laag en zo recht mogelijk. Dus niet je benen naar links en je bovenlichaam gedraaid naar het scherm. Je gezicht en knieën dus in dezelfde lijn. Aandacht eerst weer naar je buikademhaling, je kin iets naar binnen en dan laat je op elke uitademing je kin naar je borst zakken. Voel de rekking aan de achterkant van je nek steeds verder uitbreiden en zwaarder worden. Kom langzaam weer omhoog.
Laat vervolgens je linker oor naar je linker schouder zakken, voel de rekking aan de rechter kant, kom langzaam terug. Herhaal aan de andere kant. Toch liever na je werk herstellen van al dat bureau werk? Ik ben zelf fan van www.doyogawithme.com. Toegankelijk en veel variatie in lessen.

Taalgebruik – WAIT

Je associeert yoga misschien vooral met houdingen en adem. Maar je taalgebruik kan ook wel of niet passen in de yogafilosofie.
Een mooi voorbeeld hiervan is het WAIT principe dat ik tegen kwam in het boek De Empathiefactor van Marie Miyashiro. WAIT staat voor Why Am I Talking? Miyashiro pleit er voor dat je je bewust wordt van de reden waarom je iets gaat zeggen. Sluit het echt aan bij de ander? Heb je echt geluisterd naar de ander? Of wil je je gelijk halen, een sneer maken, kritiek geven etc. Food for Thought dus.

Loopmeditatie

Ga naar buiten in de lunchpauze, of wanneer je er zin in hebt en je werk het toelaat. Ga samen met een collega die je al te lang niet hebt gesproken. Of, ga juist alleen, ookal vind je alleen wandelen een beetje awkward. Even 20 mnuten of een half uur niet met iemand praten en alleen buiten zijn kan wonderen doen. Vooral als je tijdens het wandelen bewust hebt stil gestaan bij je adem en bij je omgeving.